Influenceri – je li njihov utjecaj dobar ili loš?

Donedavno su najveće zvijezde i najutjecajniji uzori za mlade bili glumci, pjevači i druge osobe iz svijeta poznatih i slavnih. Danas se taj svijet širi i u njemu sve važniju ulogu imaju influenceri.

Što uopće znači pojam influencer?

U suvremenom smislu, influenceri su osobe koje zbog svog utjecaja na društvenim mrežama mogu djelovati na odluke potencijalnih kupaca proizvoda i usluga. Drugim riječima, influenceri koriste svoje platforme (profile na društvenim mrežama) kako bi utjecali na odluke svojih pratitelja, a takav način oglašavanja proizvoda i usluga nazivamo influencer marketingom.

  • Gotovo svaki tinejdžer prati barem jednog influencera na Instagramu, TikToku ili nekoj drugoj društvenoj mreži, no razmišljaš li ponekad o tome je li njihov utjecaj dobar ili loš?

Nama se čini da influenceri sami po sebi nisu ni dobri ni loši, no važno je kritički razmišljati o njihovom sadržaju.

Što treba imati na umu kad listamo profile influencera?

1. Nije sve što vidimo na društvenim mrežama stvarno!

Razmisli na trenutak o vlastitim navikama objavljivanja na Instagramu:

  • Hoćeš li radije objaviti fotografiju koja je nastala na maturalcu u Pragu ili u tvom kvartu?
  • Kad objavljuješ grupne slike, provjeravaš li kako si „ispao/ispala“ prije objave?

Ako su tvoji odgovori „svejedno“ i „ne“, čestitamo, vjerojatno nisi pretjerano opterećen/a društvenim mrežama.

Ako ipak biraš istaknuti najljepše dijelove svog života, nisi sam/a! Istraživanja pokazuju da većina ljudi na Instagramu predstavlja uljepšanu verziju sebe, pogotovo ako imaju široku publiku. Stoga, ne čudi da influenceri, kojima i zarada ovisi o popularnosti, često objavljuju „ispeglanu“ verziju svog života.

Takve objave nisu uvijek bezazlene jer se mladi, a i stariji, često uspoređuju sa svojim omiljenim influencerima. Uspoređivanje s drugima može dovesti do toga da se mladi osjećaju lošije u vezi sebe ako im se čini da je osoba s kojom se uspoređujemo ljepša, uspješnija ili ima zabavniji društveni život. Zato je važno osvijestiti koliko je stvarno ono s čim se uspoređujemo, a influenceri bi također trebali voditi računa o tome kakav utjecaj njihove objave imaju na mlade.

2. Na temelju čega se uspoređujemo s drugima?

Šminka, filteri, poziranje, osvijetljenje i uređivanje fotografija doprinose postavljanju nerealnih standarda ljepote. Ponekad je lagano prepoznati uređene fotografije, primjerice po neuobičajenim bojama, iskrivljenim linijama i sličnom. Ipak, nije uvijek očito da fotografija ima filter. Zato imaj na umu da nitko ne izgleda savršeno i da su “mane” koje primjećuješ na sebi potpuno prirodne i uobičajene.

Osim po pitanju izgleda, mladi se često uspoređuju s influencerima prema stilu života i materijalnom statusu. Prirodno je da želimo istaknuti najsretnije i najzabavnije trenutke iz života na društvenim mrežama, no treba imati na umu da objave koje vidimo nisu vjeran prikaz svakodnevice. Svatko ponekad ima dobre, loše i dosadne dane!

3. Prepoznaj prikriveno oglašavanje!

  • Jesi li ikad kupio/la ili poželio/la nešto što koristi influencer kojeg pratiš?

Influenceri stvaraju dojam zajednice kod svojih pratitelja i sami često ističu da pratitelje doživljavaju prijateljima. Iz tog razloga prirodno je doživljavati njihove preporuke kao iskrene te htjeti imati proizvode koje preporučuju i njihov „merch“. Ipak, važno je imati na umu da influenceri zarađuju od reklamiranja proizvoda te da nisu sve njihove preporuke iskrene, kao i to da kupovina materijalnih stvari ne dovodi do zbližavanja s drugima.

Imaj na umu da nije svaka reklama na društvenim mrežama označena kao plaćeni oglas. To nazivamo prikrivenim oglašavanjem. Prikriveno oglašavanje je zakonski zabranjeno u tradicionalnim medijima (TV, novine, radio), no još nije regulirano na društvenim mrežama.

4. Ne daj da te preuzme FOMO!

Strah od propuštanja, znan kao FOMO (engl. fear of missing out) sve je češći fenomen koji dovodi do stalnog provjeravanja notifikacija i feeda u strahu da nam ne promakne nešto od brojnih informacija. Ako primjećuješ da se osjećaš tjeskobno ili razdražljivo kad mobitel nije uz tebe, da ti bježi koncentracija kad ne provjeravaš društvene mreže ili da ti je teško staviti mobitel sa strane dok se družiš s prijateljima, možda i ti doživljavaš FOMO.

Pokušaj ugasiti mobitel dok si na nastavi ili u društvu, dogovori se s prijateljima i roditeljima da iziđete bez mobitela i stavi podsjetnik za svakih sat vremena provedenih na Instagramu.

Ako imaš još pitanja i nedoumica o ovoj temi, slobodno nazovi našu besplatnu i povjerljivu liniju na broju 116 111 radnim danom od 9 do 20 sati ili nam se javi na chat radnim danom od 15 do 19 sati. Naši savjetovatelji rado će razgovarati s tobom!